Veel succes elders
Column
Hoe na ingrijpen van de Jeugdombudsman, de gemeente alsnog goed keek naar een probleem rondom financiële ondersteuning
Het verhaal van deze familie uit Den Haag die te maken had met een lastige situatie vanwege een ziekte van hun zoon, verscheen eerder als column van de Jeugdombudsman in de Stadskrant van Den Haag
De zoon van meneer X heeft een zeldzame eetstoornis. Gelukkig is er een instelling die hulp kan bieden. Daarvoor gaat hij drie maanden lang vijf dagen per week in dagbehandeling. Een zwaar traject, maar de enige hoop op herstel. De instelling ligt helaas wel op 75 kilometer van Den Haag. Elke dag heen en weer reizen geeft veel stress en brengt de therapie in gevaar. Beter is het in de buurt een slaapplaats te regelen.
Extra kosten door ziekte: financiële ondersteuning gevraagd
Het gezin staat voor veel extra kosten door de ziekte van de zoon. Vader klopt daarom aan bij de gemeente: ‘Is er financiële ondersteuning mogelijk voor de verblijfskosten tijdens de therapie?’ Hij krijgt het advies de vraag voor te leggen aan een samenwerkingsverband dat sinds kort de toegang tot de jeugdhulp regelt. Daar blijft het lang stil. Pas na aandringen komt er een ultrakorte afwijzing (‘helaas geen compensatie mogelijk’) met de tip het elders te proberen (‘heel veel succes!’).
Jeugdombudsman en klachtencoördinator komen in actie
Nieuwe pogingen van vader om zijn vraag om hulp beantwoord te krijgen, leveren niets op. Dan besluit hij de zaak voor te leggen aan de Jeugdombudsman. Het is ondoenlijk samen te vatten wat er daarna allemaal volgt aan overleggen, telefoontjes, mails en toezeggingen. De Jeugdombudsman moet tot drie keer toe erop aandringen dat meneer een gemotiveerd besluit ontvangt op de hulpvraag. Als de Klachtencoördinator van de gemeente zich de zaak aantrekt, komt er eindelijk schot in.
Na vijf maanden (!) wordt besloten tot een vergoeding uit het ‘maatwerk- en doorbraakbudget’ voor ingewikkelde situaties.
Vanaf het eerste contact duidelijk doorvragen
Had dit voorkomen kunnen worden? Ja, als vanaf het eerste contact was gevraagd wat meneer precies nodig had en als meteen actief was gezocht naar een haalbare oplossing. In plaats daarvan kreeg hij de koude mededeling dat zijn probleem niet past binnen de regels. Einde verhaal. Zo gaat het helaas vaak.
Meer informatie of loop je zelf ergens in vast?
Heb je klachten over de gemeente of jeugdzorg en kom je er niet uit? Neem contact op met de Gemeentelijke ombudsman, Carina van Eck of de Jeugdombudsman, Yvette Nass. Ben je slachtoffer van discriminatie of ben je er getuige van? Meld het wel, bij Discriminatie.nl/Den Haag.
Inloopspreekuren: elke dinsdag van 12.30 tot 15.00 uur in een bibliotheek, kijk op de websites voor de locatie van deze week.
Mail:ombudsman@denhaag.nl, jeugdombudsman@denhaag.nl, denhaag@discriminatie.nl.
Bellen kan ook:(070) 7528200
(werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur)
Of stel je vraag via post: Postbus 16623, 2500 BP Den Haag.
Deel deze pagina