Hoe werkt het?
Je kan contact opnemen met de Jeugdombudsman als je niet tevreden bent over de manier waarop de gemeente, jeugdzorg of school met je omgaat. Meld altijd eerst je klacht bij de organisatie zelf. Zo krijgen zij de kans om de fout te herstellen. Bent je daarna nog niet tevreden? Of heb je na 6 weken nog geen reactie gehad? Dan helpen wij je graag verder.
Hoe werkt klachtbehandeling?
Als je je vraag of klacht hebt gemeld bij ons, nemen wij binnen 10 werkdagen contact op. We bespreken je klacht dan verder. Soms nodigen wij je uit voor een persoonlijk gesprek.
Als we genoeg weten over je klacht, dan kijken we of de gemeente, school of jeugdzorg netjes heeft gehandeld. We noemen dat ook wel ‘behoorlijk gehandeld’. Daar zijn regels voor. Die staan in de behoorlijkheidswijzer.
Hier kun je de route van je klacht in een schema zien.
Klacht gegrond
Als de gemeente, jeugdzorg of school niet netjes is omgegaan met je klacht, dan is je klacht gegrond. Soms besluit de Jeugdombudsman dan om contact op te nemen met de organisatie zelf. Zo kan zij de klacht bespreken. We noemen dat een interventie.
Het kan ook zijn dat de Jeugdombudsman samen met jouw en de organisatie gaat praten (bemiddelen). De Jeugdombudsman kan ook een brief sturen aan de organisatie.
Klacht ongegrond
Het kan zijn dat de organisatie waar je niet tevreden over bent, toch goed heeft gehandeld. Dan is je klacht ongegrond. De Jeugdombudsman legt dat dan goed aan je uit. Soms wordt een klacht niet in behandeling genomen, omdat de Jeugdombudsman dat niet mag. Zij is dan ‘niet bevoegd’.
Twijfel niet. Als je er niet uitkomt met de gemeente, jeugdzorg of school, meld dat dan altijd bij de Jeugdombudsman. Zij en haar team kijken wat zij kunnen met je klacht. En helpen je zo goed mogelijk verder.
Handig om te weten: tips bij het melden van een klacht
Vragen kun je altijd aan ons stellen. Maar meld een klacht altijd eerst bij de organisatie zelf. De gemeente, jeugdzorg of de school heeft 6 weken de tijd om te reageren.
Je klacht of vraag moet gaan over de gemeente, jeugdzorg of school in Den Haag of Leidschendam-Voorburg.
Gaat je klacht over een landelijke organisatie? Zoals de Politie, UWV of DUO? Dan mogen wij je klacht of vraag niet behandelen. Kijk dan op de site van de Nationale ombudsman om te zien wie je wel kan helpen.
Heb je een klacht? Meld deze dan zo snel mogelijk. Klachten van langer dan een jaar geleden, behandelen wij meestal niet. Het is dan vaak lastig om de feiten te achterhalen.
Het is belangrijk dat een klacht kan leiden tot een oplossing.
Sta ervoor open om informatie te delen met de organisatie waarover je klacht gaat.
Een klacht moet over 1 probleem gaan. Je kan dus niet meerdere klachten in 1 melding doen.
Soms is een probleem niet op te lossen. Dan kunnen wij je vragen om het probleem te laten rusten. Ook daar helpen we je bij.