Direct naar content

OmbudsAlert Jeugdzorg

Nieuws

OmbudsAlert Jeugdzorg

Jeugdombudsman Den Haag: maak werk van aangenomen motie en zorg voor een vast aanspreekpunt voor ouders en jongeren

Tijdens de bespreking van het jaarverslag van de Jeugdombudsman op 20 november 2024 in de raadscommissie Bestuur, deed Jeugdombudsman Yvette Nass nog een OmbudsAlert. Ze gaf hiermee een duidelijk waarschuwingssignaal: hier moet nu écht iets gebeuren. De Jeugdombudsman herhaalde haar dringende oproep aan de gemeente: om ouders en jongeren die vastlopen in de jeugdzorg beter te ondersteunen met hulp, duidelijke informatie en een vast aanspreekpunt als duidelijkheid uitblijft over (verlenging) jeugdzorg.

De tussenstand rondom de veranderingen in de Jeugdzorg:
Hoe loopt het in 2024?

Een korte samenvatting van de belangrijkste signalen op dit moment:

  • Er is opnieuw veel onduidelijkheid over zorgcontinuïteit (verlenging) Jeugdhulp.
  • Ouders en jongeren ervaren klachtprocedures als belastend en ingewikkeld.
  • Een vast aanspreekpunt om blijvende problemen op te lossen, onbeantwoorde vragen te beantwoorden en terugkerende klachten tijdig te behandelen wordt hard gemist.

Opnieuw onduidelijkheid over zorgcontinuïteit (verlenging) Jeugdhulp

Door aflopende indicaties is er opnieuw, en soms nog steeds, onduidelijkheid bij een groep ouders en kinderen of de hulp die ze nu ontvangen wel doorgaat. Dit zorgt voor veel stress en onzekerheid bij kinderen, jongeren, en ouders, die vaak toch al in een lastige situatie zitten en de hulp hard nodig hebben.

Vast aanspreekpunt voor vragen en klachten wordt hard gemist

De Jeugdombudsman vraagt de gemeente dringend om ouders en jongeren die vastlopen in (klachten-)procedures en het verkrijgen van tijdige en passende jeugdzorg zo snel mogelijk verder te helpen. En om ze duidelijkheid te geven over hun vragen, zorgen en klachten.

Maak werk van de aangenomen motie

De Jeugdombudsman deed eerder een oproep om duidelijkheid en een vaste plek waar ouders en jongeren terecht kunnen voor vragen en klachten. Deze oproep droeg eraan bij dat op 13 november 2024 een motie in de gemeenteraad van Den Haag werd aangenomen. Die motie ging erom dat de gemeente moet zorgen voor een duidelijk en vindbaar aanspreekpunt voor jongeren en ouders met vragen over jeugdzorg, zorg-continuïteit en het vinden van passende hulp.

 

Loop je zelf vast met jeugdzorg? 

Loop je vast bij de gemeente, school of een samenwerkingsverband? Dan kun je contact opnemen met de Jeugdombudsman via onze website of telefonisch. Samen kijken we of en hoe we je verder kunnen helpen.  

Meer informatie of loop je zelf ergens anders in vast? 

Heb je klachten over de gemeente of jeugdzorg en kom je er niet uit? Neem contact op met de Gemeentelijke ombudsman, Carina van Eck of de Jeugdombudsman, Yvette Nass. Ben je slachtoffer van discriminatie of ben je er getuige van? Meld het wel, bij Discriminatie.nl/Den Haag. 

www.ombudsman.denhaag.nl. 

www.jeugdombudsman.denhaag.nl. 

www.discriminatie.nl/denhaag. 

Inloopspreekuren: elke dinsdag van 12.30 tot 15.00 uur in een bibliotheek, kijk op de websites voor de locatie van deze week. 

Mail:

ombudsman@denhaag.nl 

jeugdombudsman@denhaag.nl, 

denhaag@discriminatie.nl. 

Bellen kan ook:(070) 7528200
(werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur) 

De Jeugdombudsman vroeg de gemeente gisteren hier zo snel mogelijk werk van te maken, want voor veel gezinnen leidt de onzekerheid en onduidelijkheid nog steeds tot veel stress.